Monday, March 21, 2011

THAT SENSE


Sana-sini kenduri kahwin. Sana-sini dapat jemputan. Kawan-kawan sekolah, kawan-kawan UIA, semua sedang maju menuju ke gerbang perkahwinan. Normal...25 tahun, umur yang ideal untuk menempah tiket pernikahan. Kenapa tiba-tiba aku buat entry pasal pernikahan ni? Penyakit hati? Taklah...Sebab semalam ada orang cakap macam ni kat aku:

"Ko umur dah 25, takde pakwe lagi, ko nak kawen ape?"

Uppss! Berbisa betul kata-kata ni. Dengan selambanya aku jawab,

"Jodoh pertemuan tu di tangan Tuhan..."
Dia bukan orang tarbiyah, aku tak salahkan dia. Mind-set. Kebanyakan orang di luar sana berpendapat kalau kita takde 'pakwe' maka kita tak boleh kahwin. Aduh...kalau macam tu, tak aci la... Pemikiran yang kita kena betulkan. Reset. Macam mana? Balik-balik tarbiyahlah...

Bila baca artikel Share Motivasi yang terbaru tajuk 'Gopoh-gapah dalam perkahwinan' , aku akui memang betul apa yag diketengah dalam artikel tu. Dan itu jugaklah yang aku hadapi dengan orang-orang di sekeliling aku. Cumanya, jawapan aku...

"I still dont get that sense.."

Boleh ke jawapan tu? Sebenarnya, mengertilah akan ayat ini...

"Wanita yang baik untuk lelaki yang baik, wanita yang jahat untuk lelaki yang jahat."

Mengertilah..dan yakinilah...Dalam hati aku akui, aku masih belum benar-benar menjadi wanita yang 'baik' itu. Masih lagi memperbaiki diri. Masih punya misi yang belum tuntas. Jauh lagi.

Kepada diriku, biarlah apa orang nak cakap. Yang penting aku tahu diri aku, aku faham diri aku. Cukuplah Allah sebagai penolong. Cukuplah Allah bagiku.

2 comments:

  1. Insyallah, ada jodoh terbaik buat syeera pada masa akan datang. :)

    ReplyDelete
  2. Jzkk yana...emm..betul tu. Yana pun..so, kte jgn peduli kata2 org yg xfhm kite ye...=)

    ReplyDelete