Sunday, March 13, 2011

HEART SIGNAL


Hujung minggu yang membahagia. Walaupun padat dengan aktiviti namun semua itu berbaloi. Tak sabar rasanya nak berkongsi tentang apa yang dapat semalam masa sesi tazkiyatunnafs (penyucian jiwa). Tajuk malam itu ialah "Al-Hasad". Menariknya semalam yang nak dikongsi, penyampai telah memulakan sesi itu dengan berkongsi beberapa fakta tentang Hati. Atau dalam Bahasa Inggeris disebut 'heart'. Ada dua 'heart' rupanya, satu 'physical heart' dan satu lagi 'spiritual heart'. Kali ni nak kongsi tentang 'physical heart' yang mana kalau kita perhati betul-betul, berfikir..maka kita akan lihat bukti kebesaran Allah bahawa memang benar, hati ni raja bagi anggota yang lain.
  • Jantung kita berdegup 100 ribu kali dalam sehari dan mengepam 2 gallon darah dalam masa 1 minit.
  • Jantung berfungsi secara automatik, tidak perlu kawalan dan tidak menurut perintah mana-mana anggota yang lain.
  • Jantung organ yang pertama berfungsi. Ia mula berdenyut ketika janin di dalam kandungan berusia hanya empat minggu iaitu sebelum akal kita terbentuk lagi. Siapa yang initiate denyutan itu?Jawapan kita pastilah Allah.
  • Jantung kita ada 4 ribu neuron yang sama ada pada otak. Sebab tu jantung pun boleh berfikir sebenarnya. Boleh membezakan yang mana baik dan buruk.
  • Jantung memberikan signal kurang selesa apabila kita buat kesilapan seperti yang disebut dalam hadith 27.
Hati/jantung ini sangat cenderung kepada kebaikan. Kita sentiasa menidakkan signal yang dihantar oleh jantung bahawa apa yang kita buat itu adalah salah atau maksiat. Jadi, percayalah pada signal hati/jantung ini kerana Allah lah yang initiate degup jantung kita.

No comments:

Post a Comment