Saturday, March 12, 2011

ANA WA ANTA...


"Inni mimma akhaafu alaikum mim ba’di
Ma yuftahu alaikum min zahratid dunia
wa zinatihaa..wa zinatihaa."

(sabda nabi yg bermaksud):
Kurasakan gelisah terhadapmu pabila ku tiada,
terbukalah..perhiasan dunia kelak kau terpedaya…
Ana wa kaafilul yatim, fil jannati haakadza..
Aku dan penjaga yatim piatu..Di syurga, ditempatkan bersama..
Kaulah teman sejati..Ini janjiku padamu (ummat)
Ana wa anta seumpama..Dua jari ini..
Ana wa anta seumpama Dua jari ini..

**********************************
Closing ceremony Al-Quds Week malam tadi tamat dengan lancar dan jayanya. Alhamdulillah. Persembahan dari The Harmony Band of Malaysia sangat-sangat istimewa. Indah sungguh Bahasa Arab.

Kutipan derma untuk Al-Quds masih tidak dapat mencapai target RM30 000. Namun kita tidak akan berputus asa. Malam itu, tabung masih dijalankan dengan harapan akan tercapailah target RM30 000 itu. InsyaAllah.

Semalam 'Hari Air Mata' bagi saya barangkali. Bermula dengan imam 'Grand Qiyam', membawa ke imam 'Solat Jumaat' yang sangat-sangat menyentuh hati dan sampailah ke Closing Ceremony Al-Quds Week, air mata jadi peneman...Adakah saya yang terlalu terbawa emosi? Barangkali. Tapi kadang-kala menangis ini dapat melembutkan hati.

Kembali kepada Closing Ceremony, multimedia presentation malam itu melancarkan Orphan Sponsorship Project oleh Al-Aqsa Friend Society. Saya melihat mata-mata anak Palestin bercahaya penuh harapan. Cahaya yang meminta sedikit kebahagian ataupun mahu berkongsi kebahagian bersama kita. Bukan ratus..Bukan ribu..tapi puluh ribu...kanak-kanak di Palestin yang berstatus anak yatim piatu. Kebanyakan ibubapa mereka terbunuh. Ada yang ayahnya ditangkap oleh Isrel masih belum dibebaskan. Suara mereka penuh pengharapan.




Kepada siapakah suara-suara itu merintih? Ya! Kepada kita lah...Dalam hati, saya pasang niat untuk menyahut seruan hadith dua jari Rasulullah itu nanti apabila waktunya mengizinkan (lepas grad, ada keje..). InsyaAllah...Yang penting, mari kita semua pasang niat. Kerana dengan niat lah yang akan menghantarkan kita kepada amal.

Sekali lagi saya menyeru dan mengingatkan pembaca semua, Al-Quds bukan 'Kempen 1 Hari'. Al-Quds akan sentiasa berada di hati kita. 'Life Campaign.' Kempen Seumur hidup. Sebarkanlah isu ini. Kerana ia adalah sebahagian daripada aqidah kita.

Petikan artikel dari blog Muaz:http://muadzseekinglight.blogspot.com/
"Sesungguhnya, pada lagu ini, kesayuan kita membayangkan nabi dibesarkan sbg anak yatim, membawa pula suatu risalah yang ditentang kaumnya sendiri, dan juga terkandung, peringatan kpd kita agar berbuat baik pd al’aytaam (anak2 yatim).. dan anugerah yg sgt besar bagi mrk yang berbuat demikian.. ia motivasi untuk diri kita…Ana wa anta ..seumpama….dua jari ini… ana wa anta…”

No comments:

Post a Comment