Sunday, October 17, 2010

SEMUANYA UNTUK MENEMPA KITA

Percayalah...semua ujian yang melanda dalam hidup kita adalah sekadar untuk menempa kita.. Membentuk kita untuk menjadi lebih kuat.

Manusia ini apabila diuji, dapat diibaratkan dengan batu-bata. Apabila semakin lama batu-bata itu dibakar di dalam ketuhar, maka semakin kuat, semakin kukuh dan semakin tegar ia. Batu-bata itu akan bertukar menjadi warna merah dan penuh dengan kekuatan dan keberanian.

Begitulah juga dengan kita. Seandainya kita diuji, bukan menjadikan diri kita semakin lemah tetapi akan menjadikan diri kita lebih kuat, lebih cekal dan lebih berani menempuhi apa yang menanti di hadapan.

Dan pasti, di hujung lorong atau terowong gelap ujian itu, akan ada cahaya yang menanti.

"There's light at the end of the tunnel"




Rasulullah sedari kecil bahkan sebelum lahir yakni ketika masih dalam kandungan sudah ditempa banyak kesulitan. Ditinggal ayah ketika usia 4 bulan dalam kandungan, diserahkan kepada Halimah untuk diasuh dan disusui serta dididik jauh dari materialisme agar menjadi anak yang baik. Kemudian mengalami pencucian dadanya. Usia 6 tahun, tak lama setelah kembali dari asuhan Halimah..berangkat bersama sang Ibu ke makam ayahnya..di perjalanan sang Ibu dipanggil Allah.

Muhammad kecil kemudian diasuh sang datuk yang juga ternyata kerana sudah ajalnya. Diasuh bapa saudara hingga dewasa. Turut berdagang hingga Syam. Beranjak dewasa, menikah dengan Khadijah, ketika memasuki kenabian..sang isteri meninggal saat beliau memerlukan seorang pendamping untuk meneruskan dakwahnya. Lalu disusul bapa saudara, Abu Thalib yang sentiasa membela dirinya pun wafat dalam keadaan kafir belum berislam.



Semua inikan ujian?
Ujian untuk kita agar jadi lebih kuat dan tegar...

"Ya Allah, teguhkanlah hatiku seteguh kekasihMu, Rasulullah SAW.."

p/s:kdg2 peringtn sebegini dtg dr org lain dsbbkn kte trlepas pndg..jzkk mck~

No comments:

Post a Comment