Saturday, October 16, 2010

SAYA SEDANG BERFIKIR

Saya sedang berfikir...




Bagaimana caranya untuk saya tidak melepaskan salah satu daripada dua pilihan yang ada dalam tangan saya?

Saya tahu, dalam hidup ini kita akan selalu dihadapkan dengan pelbagai pilihan yang kadangkala membuatkan kita terpaksa mengorbankan salah satunya.

Antara dua....




Atau lebih...




Memang sangat sukar untuk membuat pilihan... Saya nak kedua-duanya. Saya nak capai cita-cita saya dan dalam masa yang sama juga saya nak membantu keluarga saya. Namun, kalau saya dihadapkan dengan pilihan yang mengkehendaki saya memilih cita-cita saya dahulu, bagaimana dengan keluarga?

Sangat buntu....




Kelirunya...untuk membuat pilihan. Teringat pulak poem "The Road Not Taken". Yang mana satu?





Saya tahu, bukan saya seorang je yang alami benda ni. Semua orang hadapi masalah macam ni.
Dan ini semua menuntut pengorbanan, menuntun kemahiran kita menggunakan fiqh aulawiyat, yang mana lebih diutamakan, yang mana mendatangkan maslahat...

Semua ni telah diterapkan dalam tarbiyah. Tinggal lagi kita, diri kita untuk aplikasikannya. Dan semua ini juga bergantung dengan graf iman kita...iman itu yazid wa yankuz. Kita berada di poin mana?




Tepuk dada, tanya iman..

"Ya Allah, seandainya Kau mengizinkan jalan yang kupilih ini, maka tunjukkanlah ya Allah. Permudahkanlah ya Allah. Amin.."



No comments:

Post a Comment