Thursday, January 20, 2011

BLOCK DIAGRAM KITA


Untuk subjek 4th year, saya akui sejujur-jujurnya subjek Bioprocess Control lah yang paling mencabar. Entahlah, lecturer sudah ok, faham akan apa yang beliau ajarkan tetapi tetap lagi otak ini tak dapat digest apa yang dipelajari.

Awal-awal pembelajaran, nampak macam boleh, tapi semakin lama semakin rumit, semakin keliru dan semakin pening. Cuma, selalu ingatkan diri untuk kaitkan apa yang dipelajari dengan Allah. Dengan itu, rasa dekat dengan-Nya dan rasa kerdil diri bertuhankan-Nya. Pendek kata, setiap apa yang kita pandang, perlulah berkacamatakan pandangan seorang muslim.

Saya nak bercerita tentang block diagram di mana salah satu sub-topik yang paling saya suka. Lukis-lukis dan identify. Tapi bukan sekadar lukis saja, perlu terjemahkan daripada diagram yang diberi. Tak kisah apa system yang diberi tapi asas block diagramnya tetap sama. Di bawah ni adalah gambar block diagram yang the basic one:

Sekarang, saya nak kongsi apa yang saya terfikir semasa lecturer sedang mengajar bab ini di kelas. Ini adalah satu sistem. Di mana basically, inilah block diagramnya. Jom kaji legend dulu:

Ysp=input

Y= output

d=load disturbance.

Supaya anda dan saya sendiri tidak pening kepala saja. Wah, sudah mula peningkah? Baiklah,straight to the point ya? Block diagram di atas kelihatan ideal. Bagaimana yang anda punya? Yang saya punya?

Apa yang saya sempat lukiskan analoginya di minda saya, block diagram ini umpama satu sistem penerimaan maklumat/input, pemprosesan oleh otak dan lalu dihasilkan dengan tindakbalas/output. Kacang je kan?!

Kita menerima maklumat/data dari persekitaran, kita mampu mengawal maklumat yang masuk ini dengan controller. Contohnya kalau kita tidak mahu menerima terlalu banyak input dari hiburan, kita akan mengawal diri dari menonton televisyen secara berlebihan. Apa saja maklumat yang masuk ke dalam diri kita, akan diproses dalam otak. Kadang-kala, input ini akan diinterupt dengan pelbagai elemen misalnya orang-orang di sekeliling kita. Kadang-kala maklumat yang diproses tadi dipengaruhi oleh elemen-elemen luar. Lalu, outputnya pasti akan ada perubahan kerana telah dipengaruhi oleh load disturbance tadi.

Nah, setelah otak memproses data, pasti akan ada outputnya. Output menentukan apa tindakan kita seterusnya. Tindakan? Ya! Tindakan! Tindakan kita boleh jadi positif dan boleh jadi negatif. Kadang-kala tindakan itu tidak memenuhi standard yang digariskan atau kita boleh kata tidak memenuhi kehendak syarak.

Sensor alarm kita akan berbunyi jika tindakan kita tidak menepati standard. Sensor ini ibarat hati kita. Jika hati kita adalah hati yang hidup, hati yang subur, dan hati yang berlandaskan syariat Islam, pasti kita dapat detect samada output kita telah menepati standard atau tidak. Betul?

Dengan itu, dengan kepekaan itu, dengan sensitiviti itu, kita sebenarnya dapat menentukan apa yang harus dimasukkan ke dalam otak kita dan apa yang tidak. Sebenarnya konsep ini terlalu simple kan? Manusia lah yang merumitkannya. Sehinggakan mata hati kita buta untuk menilai apa yang berada di sekeliling kita. Pokok pangkalnya hati kita..harus hidup..untuk menjadi nakhoda buat anggota tubuh kita yang lain.

Adakah anda dapat terima any input dari article saya kali ini? Ada load disturbance tak? Jika ada, alignkan semula guna sensor ya? Setakat ini saja perkongsian saya untuk kali ini. Pening juga nak faham entry kali ini ya?

p/s: belajar dari alam...ilmu ini semua pinjaman dari Allah..saya hanya cuba aplikasikan.

No comments:

Post a Comment