Monday, October 17, 2011

KERANA CEKEDIS


sedap ke cekedis ni? =)

Dalam satu pertemuan di sebuah program di luar kampus, sedang kami enak duduk santai selepas tamat pengisian program sesi malam itu, ada yang sedang makan nasi, ada yang sedang mengadap laptop dan ada juga yang sedang baring memujuk mata agar tidur.

Saya mengambil tempat di tepi seorang ukhti yang sedang memujuk matanya untuk tidur tadi. Gigi sudah diberus, wuduk telah diambil, tinggal menanti mata untuk tidur. Sambil-sambil melihat akhawat lain seronok menjamah nasi dan ada juga sedang sibuk berniaga di hujung sana. 

“Kak Syeera, jom makan sekali nasi? Banyak ni. Jom kak.” Pelawa seorang adik dengan penuh mesra sekali.

Saya hanya tersenyum tanda menolak. Dan mempersilakan mereka yang lain makan. Hati tak teringin untuk makan sesuatu yang berat waktu malam begini. Lagipun, dalam hati terdetik ‘Aku da berus gigi tadi. Malas nak berus lagi.’

Selang beberapa minit kemudian seorang adik lagi mempelawa makan sejenis makanan ringan atau lebih senang dikenali dengan cekedis. Cekedis Jack&Jill Roller Coaster. Disuakan cekedis itu kepada kami (saya dan ukhti yang hamper nak tidur tadi), terus ukhti itu menyambarnya dan makan. Begitu juga saya. Yang tadi sibuk-sibuk mengira malas untuk berus gigi kali kedua. Tapi, sebaik saja dihulur dengan cekedis tadi, hati terus berubah. Fikiran terus memutus untuk makan. Alahai, lemahnya dengan godaan. Bisik hati ini.

“Akak, tadi kan, sebenarnya saya tak teringin nak makan nasi tu tadi sebab fikir malas nak berus gigi lagi. Tapi bila orang sua cekedis tadi, terus saya tak fikir apa lagi. Saya terus ambil dan makan. Tak tahan godaan cekedis tu.” Luah ukhti di sebelah saya itu. 

“Oh, rupanya safinah(bukan nama sebenar) pun macam akak ke? Akak pun fikir yang sama.” balasku pula.

Itulah kan kak… Bagaimana pengaruh western tu begitu kuat. Kita boleh lagi tolak nak makan nasi tu tadi, tapi bila kena sikit je dengan cekedis tu, terus kalah. Ini kita kak. Macam nil ah agaknya orang-orang yang kat luar tu kan kak. Umpama macam bila mereka dihulur dengan kebaikan, program-program agama, mereka akan menolak. Tapi bila bila disuakan, dihidangkan dengan program-program mungkar, perkara-perkara lagho dan hal-hal yang tak baik, cepat je mereka serap dan terima. Kuat betul ‘Ghawzul Fikri’ (perang psikologi) yang dilancar oleh musuh Islam ni kan kak? Uh, Finah terasa betul la dengan apa yang berlaku tadi. Refleks terus pada diri kita kan kak?

Aku mengangguk. Benar. Sangat benar. Dan ini kita, para penggerak dakwah. Mereka? Pastilah lebih rapuh dan mudah terpedaya. Astaghfirullah..

Kejadian yang kecil, namun impak yang besar buat diri ini. Terima kasih buat ukhti Safinah itu yang mereflekskan kejadian itu dengan hal-hal sebegini. Dalam kesibukan atau hal-hal kecil, kadang-kadang kita terlupa untuk muhasabah diri dan kita terlupa memikirkan kondisi umat. 

Alhamdulillah diberi bi’ah solehah yang selalu memperingatkan diri saat terlalai dan terleka.
Semoga mendapat sedikit perkongsian dari tulisan kali ini. Sharing sukses!

1 comment:

  1. betul jugak.benda2 kecik boleh bawak makna yang besar.;)

    ReplyDelete