Friday, October 28, 2011

REHLAH TARBAWI. APA SEBELUMNYA?

andai dapat kuberteduh di sini


Pagi hari, tanggal 1 Dzulhijjah, redup sinar mentari, menambah ketenangan dan kedamaian di dalam hati ini. Seakan ada irama merdu, lembut dan lunak membuai jiwa. Mungkin puas dek penangan dari 'rehlah tarbawi' (di Women Issues) semalam.

Rehlah Tarbawi? Rehlah? Sebuah Pengembaraan. Haji Sebuah Rehlah Tarbawi atau Haji Sebuah Pengembaraan Tarbawi. Itulah yang nak dikongsi pada entry kali ini. Semoga setiap yang membacanya juga dapat merasa suatu perasaan yang luar biasa kerana rehlah tarbawi itu.

Mungkin, sebelum ini kita sudah biasa mendengar tentang ibadah haji atau fiqh haji. Namun, tak ramai di kalangan kita yang benar-benar menjiwai dan menghayati apakah sebenarnya yang terkandung dalam ibadah haji ini. Haji, sebuah rehlah tarbawi. Ibadah yang sebenarnya banyak mengajar kita, mentarbiyah serta memberi ruh kepada hati kita, andai kita benar-benar mencermati ibadah ini dari mula A hingga Z.

Apabila masuk saja musim haji, atau hari raya aidil adha, pasti di kepala kita yang tergambar adalah kemeriahan ibadah kurban di kampung masing-masing, atau saudara-mara yang diberi rezeki menjejak ke tanah suci Mekah, atau juga kita langsung tidak punya gambaran atau sense tentang musim haji ini. Pendek kata, apa yang tergambar di fikiran kita hanyalah 'ritual' ibadah haji itu sahaja atau 'ritual' ibadah kurban itu saja. 

Jarang sekali, kita memikirkan, mengambil ibrah dan memetik hikmah dari sudut tarbawinya. Sudut yang mana bila kita menyerapnya, menjiwainya serta mencermatinya, akan bisa meleburkan hati kita, lebih mendekatkan kita kepada Allah dan yang penting membangkitkan semangat dan ruh dalam diri kita sama ada untuk mempraktikkannya atau menyampaikannya kepada yang lain. Inilah, sudut inilah yang kita seringkali menitikbutakannya atau jarang sekali mahu menitikkberatkannya.

Istimewanya ibadah haji ini untuk dihayati adalah bukan sekadar sewaktu mengerjakannya saja bahkan nilai-nilai tarbawi itu begitu tebal sekali dirasa sejak fasa 'sebelum'nya lagi. Mari kita susuri sejenak nilai tarbawi sebelum kembara haji ini.

Ya, sebelum menunaikan ibadah haji itu, beberapa nilai yang kita dapat ambil ialah keikhlasan dan pengorbanan. Kita tahu bahawa orang yang menunaikan haji ini, mereka akan keluar dari rumah dalam tempoh masa yang lama. Meninggalkan semua kesibukan duniawi dan yang tinggal semata hanyalah ikhlas kerana Allah. Begitulah nak digambarkan di sini, alangkah miripnya mereka ini denga orang yang meninggalkan dunia ini ketika bertemu Tuhannya. Sebuah kembara yang penuh dengan ketundukan, kekhusyukan dan penuh dengan suasana 'ruhi'.

Selain itu, sebelum menuju perjalanan bertemu Allah itu, pastilah segala keburukan dan kemaksiatan ditinggalkan. Bersedianya untuk bertemu Allah dalam keadaan yang 'bersih' dan 'suci, penuh taubat kepada Allah. Suci bukan dari sudut luaran, tapi dalaman. Di mana kita benar-benar mohon ampun dan taubat dari Allah sebelum berangkat mengikuti kembara tarbawi ini. Khuatir, ibadah tidak diterimaNya di sana kelak. Begitu juga dengan kehidupan kita, seharusnya lebih lagi kita bertaubat sebelum kematian menjemput dan lebih lagi ketakutan bahawa Allah akan menolak segala amalan kita di akhirat kelak.

Dan yang terakhir adalah tawakal. Di mana kita menyerahkan sepenuhnya kepada Allah apa yang ditinggalkan dan apa yang bakal kita hadapi. Kita tidak mengetahui apakah yang bakal berlaku. Mungkin perjalanan kita ini bisa jadi sehala. Tiada kembali. Boleh jadi kematian menjemput kita di sana. Atau kaum keluarga kita yang ditinggalkan yang pergi dahulu. Begitulah betapa kuatnya kita menyerahkan segala urusan kita kepada Allah Yang Maha Mentadbir segalanya. Dan kekuatan tawakal ini menjadikan kita lebih fokus dan lebih tenang untuk melakukan ibadah-ibadah di sana. Tawakal ini juga lebih mendekatkan kita kepada Allah. Kerana hati kita sentiasa berinteraksi dengan-Nya.

Begitulah persiapan yang seharusnya kita tekankan sebelum memulakan kembara tarbawi ini. Kerana sebelum itu yang akan menentukan gambaran langkah seterusnya. Kerana ini perjalanan menuju Tuhan. Hadirlah bersama 'ruh'. Hayatilah bersama tarbawi. Kerjakanlah dengan 'hati' bukan ritual semata.


Ya Allah...
Aku datang penuhi panggilanMu...
Tiada sekutu bagiMu...
Sungguh, segala puji dan nikmat...
Hanya milikMu dan kerajaanMu...
Tiada sekutu bagiMu...

aku datang ya Allah

No comments:

Post a Comment