Wednesday, October 19, 2011

JAUHI MAKSIAT!

jangan biar hati jauh dari cahaya

Sebenarnya, diri ini amat takut dengan apa yang sedang berlaku. Kerana merasakan kestabilan hidup, ketenangan jiwa dan peningkatan dari sudut mutaba'ah ibadah, semua ini berubah menjadi kekhuatiran. Kerisauan bahawa semua ini rupanya adalah 'invisible hukuman'.

Mendapat tugasan untuk menyampai tajuk 'Menjauhi Dosa' dalam halaqah memberikan kesempatan buat diri yang kurang membaca ini menjadi rajin membaca. Beberapa buah buku menjadi santapan akal dan ruhani dalam beberapa hari ini. Kesemuanya seputar dosa dan maksiat yang sangat-sangat banyak memberikan muhasabah dan kesan pada diri.

Merasa sangat mahu berkongsi dengan semua apa yang dibaca agar kita sama-sama dapat muhasabah diri. Sama ada kita sudah berada pada track yang betul atau tidak. Nastaghfirullah... Semoga bermanfaat buat semua juga.

Antara buku-buku yang sempat dijamah ialah:


1. Taushiyah Untuk Aktivis Islam (Dr. Najih Ibrahim)
2. Kitab Tazkiyah-Metode Pembersihan Hati Aktivis Dakwah (Cahyadi Takariawan & Ghazali Mukri)
3. Agar Akhirat Dekat di Hati (Syaikh Mahmud Al-Mishri)
4. Taujih Ruhiyah Pesan-Pesan Spiritual Penjernih Hati (Abdul Hamid Al-Bilali)

Namun, yang saya ingin kongsikan di sini adalah beberapa bahagian petikan dalam buku yang pertama. Berikut adalah beberapa petikan dalam buku tersebut yang sangat-sangat terkesan pada diri.

********************

Kadang, hukuman itu tidak terlihat. Misalnya, seseorang melihat sesuatu yang diharamkan Allah. Akibatnya, cahaya hati nuraninya bermasalah.

(interpretasi saya, sesuatu yang diharamkan ini tidak semestinya bahan porno, boleh jadi filem-filem atau gambar-gambar yang mendedahkan aurat atau yang boleh mengundang gejolak nafsu syahwat atau apa saja yang efek hati.)

Atau ia tidak mengendalikan lidahnya, lalu hatinya tidak lagi jernih. Atau ia lebih senang dengan makanan syubhat. Akibatnya, hatinya gelap, ia tidak bisa mengerjakan qiyamullail dan munajat.

(Kita sering makan bersama sahabat-sahabat, atau bertemu lalu berborak lama, kadang-kadang tak sedar telah berbicara yang sia-sia bahkan leka hingga menjadi ghibah pula. Atau hati masih tak dapat melupakan McDonals atau apa-apa saja yang syubhat.)

Maksiat itu melahirkan maksiat yang sama. Jika maksiat sering dikerjakan, maka terjadi akumulasi maksiat.

Kadang, pelaku maksiat melihat tubuhnya segar bugar, hartanya banyak, dan tidak ada masalah dengan keluarganya. Ia mengira tidak dihukum, padahal ketidaktahuannya kalau ia sedang dihukum merupakan hukuman. Ya, sesuatu yang manis baginya berubah menjadi pahit, lalu yang ada adalah pahitnya penyesalan, kesedihan dan kecemasan.

Diriwayatkan, seorang rahib Bani Israel bermimpi berbicara dengan Allah. Ia berkata, "Tuhanku, aku bermaksiat kepada-Mu, tapi Engkau tidak menghukumku." Allah befirman, "Aku sudah sering menghukummu, tapi engkau tidak tahu. Bukankah Aku telah membuatmu tidak lagi dapat bermunajat dengan-Ku dengan manis?"

(Astaghfirullah...betapa terkesannya pada diri ini.)

Kadang, di antara efek maksiat ialah Allah membuatkan seseorang dibenci manusia dan mereka menolak dakwahnya, kerana sebab-sebab yang tidak jelas. Abu Darda' berkata, "Jika seseorang bermaksiat kepada Allah ketika sendirian, Allah membuatnya dibenci oleh manusia, tanpa ia sedari."

(Lihatlah semua, betapa dahsyatnya efek maksiat itu. Kita dibenci tanpa disedari...)

Ibn Qayyim meringkaskan efek maksiat. Di antara efek maksiat ialah pelakunya tidak banyak mendapatkan petunjuk, fikirannya kacau, ia tidak melihat kebenaran dengan jelas, hatinya rosak, daya ingatannya lemah, waktunya hilang sia-sia, dibenci manusia, hubungannya dengan Allah renggang, doanya tidak dikabulkan, hatinya keras, keberkahannya di rezeki dan umurnya musnah, diharamkan mendapatkan ilmu, hina, dihinakan musuh, dadanya sesak, diuji dengan teman-teman jahat yang merosak hati, dan menyia-nyiakan waktu, cemas berpanjangan, sumber rezekinya seret dan hatinya terguncang. Maksiat dan lalai membuat orang tidak bisa dzikir kepada Allah, sebagaimana tanaman tumbuh kerana air dan terbakar kerana api.

(Adakah kita termasuk dalam mana-mana kategori? Tepuk dada, tanya iman, tanya diri..)

********************

Seperti halnya kita merasa gelapnya malam, begitulah gelapnya hati yang bermaksiat. Sungguh, sangat besar impak maksiat ini. Marilah kita sama-sama muhasabah diri dan bertaubat dari segala jenis maksiat yang kita sudah dan sedang lakukan. 

Taushiyah ini bukanlah untuk orang lain melainkan buat diri juga. Yang paling dekat dengan kita adalah diri kita sendiri. Walaupun berada dalam bi'ah yang solehah, janganlah merasa kita selamat dari bermaksiat dan merasaka maksiat takkan menghinggapi hati kita. Kita tidak maksum. Mungkin kita tidak bermaksiat secara fizikal atau jelas, tapi maksiat yang lebih halus dan tak nampak di mata. Itu kan lebih bahaya?

Atau lebih ditakuti sekali apabila rupanya kita sudah akrab dengan kemaksiatan itu hingga kita tak sedar sedang bermaksiat. Abu al-Hassa Al-Zayyat pernah berkata, "Aku tidak peduli akan banyaknya kemungkaran dan dosa. Yang paling aku takut adalah keakraban hati dengan kemungkaran dan dosa. Kerana jika sudah akrab dengan jiwa, jiwa jarang sekali tidak terpengaruh olehnya."

Dan yang lebih berbahaya dari keakraban dengan kemungkaran ialah sikap tidak peduli dengan hukuman, hingga sampai tahap tidak merasa apa yang dialami sekarang sejatinya hukuman atas dosa yang dikerjakan.

Astaghfirullah... Sekali lagi, marilah kita bersihkan hati dengan taubat. Kerana,percayalah ...kita tidak pernah lari dari melakukan dosa dan maksiat. Antara sedar ataupun tidak. Wallahu'alam.

1 comment:

  1. Jzkk kak Syeera atas perkongsian.

    "Kadang, pelaku maksiat melihat tubuhnya segar bugar, hartanya banyak, dan tidak ada masalah dengan keluarganya. Ia mengira tidak dihukum, padahal ketidaktahuannya kalau ia sedang dihukum merupakan hukuman"

    Semoga Allah mencelikkan mata hati kita sehingga sensitif terhadap dosa.

    ReplyDelete