Wednesday, February 23, 2011

TERAPI

bunga cina yang sangat indah

Saat ini, terapi aroma di dalam bilikku hanyalah tiga kuntum Bunga Cina. Pernah lihat tak bunga ni? Bunga Cina ini berwarna putih dan harumannya sangat menyenangkan. Begitu senang untuk membuat terapi aroma kan? Tak perlu keluarkan duit banyak-banyak macam sesetengah orang yang suka sangat beli terapi aroma yang mahal-mahal. Kadang-kadang sehingga mencecah ke ratusan ringgit sedangkan terapi bunga cina ni tak perlu keluarkan duit sesen pun.

TETAPI...

Ada satu lagi terapi yang tidak perlu untuk kita keluarkan banyak duit. Terapi jiwa. Apakah terapi jiwa itu? Terapi jiwa yang saya maksudkan adalah Al-Qur'anul Karim. Terapi jiwa yang paling berkesan dan mujarab untuk menenangkan jiwa.

Tak perlu ke kelas Yoga untuk menenangkan jiwa bagi sesetengah orang. Tak perlu juga ke kelas tarian, atau nyanyian...ataupun ke kelas melukis. Dalam diri kita punya hati. Hati ini fitrahnya suka akan kebaikan. Dan cenderung kepada kebaikan. Setiap makhluk yang diciptakan Allah semua berzikir setiap hari. Hati yang bersih, yang tenang...pasti tidak akan melupakan Allah pada setiap detik. Namun jika hati itu dikotori noda dan maksiat, pasti akan lalai berzikir.

Ketahuilah...dengan mengingati Allah..hati akan menjadi tenang...Allah sudah janjikan itu. Sentiasalah membaca Al-Qur'an saat kita lapang ataupun sibuk. Siap sekali dengan tadabbur. InsyaAllah, itulah terapi yang terbaik.

p/s:paling pantang bagi diri saya sendiri kalau tak baca Al-Qur'an sehari. At least 1 page. Serious!

No comments:

Post a Comment