Thursday, November 11, 2010

MENJAGA STAMINA IMAN

Setelah berhempas pulas untuk 'mini test' , barulah rasa lega. Kelapangan waktu yang ada saya gunakan sebaiknya sebelum terjun ke medan seterusnya, berhempas pulas di lab pula untuk FYP. Dah lama rasanya saya tak mengisi akal saya ni dengan makanannya. Ya, saya akui, semenjak masuk final year ni, kurang sangat saya membaca. Membaca buku-buku yang meluaskan pemikiran wawasan-wawasan baru.

Alhamdulillah, akhirnya saya berjaya juga menghabiskan satu tajuk dalam satu buku yang saya sangat suka baca bila datang waktu down. Fitrah, iman itu yazid wa yankuz. Saya tak terlepas dari fluctuation iman ni.

Saya nak kupas beberapa perkara yang saya dapat dari pembacaan saya. Buku pilihan saya kali ini ialah 'Menjaga Stamina Iman' oleh Dr. Faishal Al-Hulaibi. Hal-hal yang disentuh oleh Dr. Faishal sangat realistik dan benar-benar membawa isu-isu yang sering dialami oleh seorang aktivis, da'i dan juga sebagai seorang muslim.


Antara bab yang menarik dan sangat-sangat terkesan dalam hati saya ialah bab 4: Tanda dan Terapi Futur.

Bukan apa, kerana saya sendiri mengalami keadaan ini. Dan saya khuatir, mungkin saya masih belum recover dari penyakit ini. Jadi, marilah teman-teman semua kita muhasabah sedikit intipati dari bab ini.

Dalam bab ini, penulis mengawali kupasan beliau dengan menyelitkan satu persoalan:
"Bagaimana saya tahu kalau saya terkena futur? Selain itu apa tanda-tanda dan bentuknya yang tampak dalam ibadah dan kehidupan saya?"

Penulis menyebut bahawa terdapat banyak tanda-tanda yang mengarah pada berkurangnya iman dan goyahnya hubungan dengan Allah. Masalah ini perlu diatasi dengan segera. Pembaikan dan peneguhan.

Antara tanda-tanda yang digariskan oleh penulis ialah:

1. KERASNYA HATI

Hati yang keras ibarat dinding yang menghalang dari kekhusyukan kepada Allah. Dengan hati yang keras, kita tidak akan bisa menangis dan merasai kenikmatan dan kelazatan tunduk kepada-Nya.

Hati kita tidak kenal yang ma'ruf, tak lagi mengingkari kemungkaran. Penulis menyebut lagi bahawa orang yang hatinya keras, ibarat taman-taman yang gersang dengan kasih sayang. Air mata cinta di dalamnya juga kering kontang. Hijau perasaan dalam hatinya juga layu

"Maka kecelakaan yang besar bagi mereka yang telah membatu hatinya untuk mengingati Allah. Mereka itu dalam kesesatan yang nyata." (Az-Zumar:22)

2. MEREMEHKAN KETAATAN


Ketika seseorang meremehkan ketaatan baik perkara wajib mahupun sunnah, atau jika seseorang merasakan dirinya berat melaksanakan ibadah, malas untuk bangkit, benci melakukannya, maka ketahuilah...penyakit futur sedang menjalar di segenap sendinya dan mengalir dalam darahnya.

"Dan mereka tidak mengerjakan solat, melainkan dengan malas dan tidak (pula) menafkahkan (harta) mereka, melainkan dengan rasa enggan." (At-Taubah:54)

3. MEMBENCI ORANG-ORANG SOLEH


Bila saja anda melihat seseorang menjauhi majlis-majlis kebaikan dan lebih suka terhadap pembicaraan yang sia-sia, maka ketahuilah bahawa dia telah hidup melawan nuraninya sendiri. Perkara ini akan menghilangkan keteguhannya di atas kebenaran, membuatnya menganggap remeh serta lesu dalam melakukannya.

4. HILANGNYA KECEMBURUAN (GHIRAH) TERHADAP AGAMA


Seseorang tidak lagi marah kerana Allah ketika Islam dihinia, ia telah kehilangan nurani keagamaan. Dan pada pandangan saya sendiri, seseorang yang terkena futur ini tidak lagi merasa ghirah untuk berlumba-lumba membuat kebaikan. Tidak terjentik iman mereka melihat orang lain melakukan ketaatan bahkan timbul perasaan memberontak dalam diri mereka melihat orang lain melakukan ketaatan. Wallahu'alam.

5. TIDAK BERSYUKUR SAAT SENANG DAN TIDAK BERSABAR SAAT SUSAH


Semua ini berlaku kerana lemahnya iman dan lesunya hubungan dengan Allah. Demikianlah, tak ada syukur pada saat ujian nikmat dan tak ada sabar pada saat ujian kesusahan bagi orang-orang yang terkena penyakit futur ini.

6. TERANG-TERANGAN DALAM BERMAKSIAT



Tidak seperti pokok semalu. Tidak ambil peduli jika orang lain mengetahuinya, merupakan tingkatan futur tertinggi. Perbuatan ini sangat buruk. Jiwanya telah berkubang dalam lautan maksiat sehingga menanggalkan perasaan malu kepada Allah dan makhlukNya.

Itulah beberapa tanda yang sempat penulis bincangkan dalam buku ini. Penulis memilih tanda-tanda ini kerana seringnya hal ini terjadi.

Tanda-tanda yang digariskan merupakan tanda-tanda yang realiti dan penting. Mengapa hal ini terjadi? Marilah kita sama-sama muhasabah dan mencari sebab terBoldjadinya penyakit futur ini..

InsyaAllah, saya akan bedah lagi untuk tajuk seterusnya iaitu TERAPI FUTUR pada entry akan datang jika berkesempatan. Semoga kupasan/bedah buku ini akan dapat melembutkan hati-hati kita yang membacanya justeru membuatkan kita sentiasa bermuhasabah iman. Semoga kita tidak termasuk dalam golongan orang-orang yang terkena penyakit futur ini.

Selamat membaca MENJAGA STAMINA IMAN. Harap-harap graf iman kita sentiasa meningkat. Andai pun turun, cukuplah sedikit sahaja. Jangan biarkan penurunan itu terus dan terus sehingga akhirnya kita terjebak ke dalam kancah kefuturan. Na'udzubillahi min dzalik.

No comments:

Post a Comment