Friday, September 23, 2011

KISAH TERKENAL

Harum wangi syuhada
Saat syahid menjemputnya
Bergetar jiwa yang mengiringinya
Tak henti menyebut kalimatullah
Allahu Allahu
Laa ilaha illallah


Ini Kisah Noramfaizul



Pagi itu menyapaku awal. Seusai solat Subuh, aku turun untuk menonton televisyen. Dalam hati, tertunggu-tunggu siaran berita pagi itu tapi sayang tiada. Rancangan pagi itu tidak menarik minatku. Di bahagian bawah siaran itu, mataku tertangkap akan tulisan yang bergerak tentang berita terkini yang berlaku di Mogadishu, Somalia. Zzuup! Meremang bulu romaku. Aku pun tidak tahu mengapa. Sewaktu terbaca berita tentang kematian seorang jurukamera Bernama, Arwahyarham Noramfaizul, hatiku bergetar. Suatu perasaan menusuk. Ganjil sekali. Aku mencapai telefon bimbitku, terus kutaip tentang berita itu dan menghantarnya kepada ibuku di kampung. Aku pun tidak tahu mengapa aku harus berbuat begitu.

Hatiku masih dalam debaran. Apakah yang berlaku dengan diriku? Duduk serba tidak kena. Tidak lama selepas itu, siaran Berita Terkini pun ke udara. Dapatlah ku tahu berita penuh tentang itu. Namun, masih juga aku serba tidak kena. Mataku bergenang, hatiku sebak, seakan sedih akan pemergian arwah. Namun, siapa arwah? Aku langsung tidak pernah mengenalinya. Tapi, itulah yang berlaku, seakan kehilangan yang berlaku pada diriku. Bercampur baur dengan kekaguman terhadap arwah yang bagiku, aku yakin itulah namanya syahid. Dia pergi dalam satu misi bantuan kemanusiaan di Mogadishu. Apakah belum murni tujuannya? Semoga arwah mendapat syahid.

Kisahnya masih belum terhenti di situ. Sewaktu kami berhalaqah minggu lepas, sempat juga menyentuh isu ini. Dan seorang ukhti bertanya, “Akak, itu kira mati syahid ke?”.

Murabbiku menjawab. Dan aku sangat-sangat puas hati dan sebulat suara dengan jawapan murabbiku. Beginilah lebih kurang jawapannya.

“Wallahu’alam. Tapi kita lihat apakah tujuan arwah berada di situ. Atas misi kemanusiaan membantu mangsa-mangsa di Mogadishu. Dan lagi, menurut apa yang diceritakan oleh rakan sekerja, keluarganya, semuanya menunjukkan arwah punya peribadi yang baik. Dia membahasakan dirinya dengan rakan sekerjanya dengan panggilan ‘abang’ dan ‘adik’. Kalau kita lihat, orang sekarang lebih suka guna ‘aku’ ‘kau’ kan? Tapi tidak bagi arwah. Arwah juga datang dari keluarga yang baik-baik. Isterinya juga baik, bertudung. Kalau akhawat nak tahu, salah satu tanda mati syahid ni, orang tu sewaktu hidupnya langsung tidak dikenali. Tapi, bila waktu kematiannya, satu isi bumi mengetahuinya. Kita tengok arwah, dia dikenali tak sebelum ni? Tak kan? Tapi bila saat kematiannya, terus namanya disebut-sebut, satu Malaysia kenal. Tak kira dari  pihak kerajaan atau pembangkang, masing-masing mengangkatnya sebagai wira negara. Satu Malaysia mengenali sebagai wira selepas kematiannya. Inilah salah satu tanda mati syahid. Wallahu’alam. Kita doakan arwah berada bersama golongan syuhada di sana.”

Melalui jawapan murabbiku itu, sekali lagi meremang bulu romaku. Aku teringat kisah seorang sahabat pada zaman Rasulullah, Uwais al-Qarni.


Ini Kisah Uwais al-Qarni



Uwais Al-Qarni, seorang pemuda miskin yang tidak dikenali dikalangan orang kebanyakkan ketika itu dan pemuda ini hidup di zaman Rasulullah namun tidak pernah bertemu baginda. Walaubagaimanapun,mengikut sesetengah pendapat mengatakan Uwais juga tergolong sebagai sahabat Rasulullah walaupun tidak pernah bersua..ini kerana Uwais sangat2 berhajat menemui Rasulullah, namun ketaatan menjaga ibunya yang sudah uzur menyebabkan Uwais terpaksa memendamkan hasrat di hati..

Sehinggalah selepas berkali-kali meminta izin, akhirnya ibunya membenarkan Uwais menemui Rasulullah, tetapi dengan syarat membawa bersama ibunya..Uwais lantas bersama ibunya menunggang unta untuk menemui Rasulullah dengan jarak perjalanan 400 lebih km...Namun, ketika baru meneruskan perjalanan, ibunya jatuh sakit yang kuar menyebabkan tidak berdaya menunggang unta..lantas, tahukah anda, Uwais sendiri mengendong ibunya dalam perjalanan ditengah-tengah padang pasir...Bayangkan lah menggendong dalam perjalanan yang amat jauh...baru sepertiga perjalanan, ibunya meninggal dunia dan dikuburkan di tempat itu..

Uwais dalam kesedihan meneruskan perjalanan menemui Rasulullah.Setibanya di sana, Uwais bertanyakan seseorang di manakah rumah Rasulullah..Uwais sangat-sangat berhajat menemui Rasulullah..Lantas terus menangis orang itu sehingga tidak dapat berkata-kata...Ditanya Uwais pada seorang yang lain, menangis pula orang yang lain itu..Sehinggalah datangnya Saidina Umar dan Saidina Ali dan menyatakan Rasulullah baru sahaja wafat dan bertanya siapakah namanya..Uwais memberitahu namanya Uwais Al-Qarni...Mendengar sahaja nama Uwais Al-Qarni, terus Saidina Umar dan Saidina Ali berkata, "Ya Uwais, doakanlah aku"...Uwais terkejut apabila disuruh begitu...

Rupa-rupanya, Rasulullah pernah memberitahu sahabat-sahabat bahwa, baginda akan mempunyai teman di syurga..Dan sahabat-sahabat semuanya berharap merekalah yang akan menjadi teman Rasulullah...Namun, dijawab Rasulullah, temannya itu lelaki yang sebegini dan sebegini, namanya Uwais Al-Qarni..tidak terkenal di kalangan manusia, malah sangat miskin orangnya, namun namanya harum di kalangan penduduk langit dan terkenal di sana...Itulah dia Uwais Al-Qarni...Doanya terus sampai pada RabbNya..sebab itulah Rasulullah memberitahu apabila berjumpa Uwais, mintalah Uwais mendoakan kamu...Subhanallah..Apa Rahsia Uwais Al-Qarni sehingga martabatnya begitu tinggi di sisi Allah? Uwais ternyata seorang anak yang taat, menjaga ibunya sehingga ibunya meninggal dunia...Hidup di zaman Rasulullah tetapi tidak sempat menemui baginda kerana ketaatan kepada ibunya...


Ini Kisahku

Apa yang boleh dirumuskan, mungkin, menurut apa yang diceritakan oleh ibu arwah Noramfaizul, beliau seorang anak yang baik. Alangkah bangganya seorang ibu mempunyai anak yang mati syahid. Subhanallah.

Sahabat semua, marilah kita perhalusi kembali. Adakah kita benar-benar telah berbuat baik kepada ibu kita? Telah berbakti kepada ibu kita? Mungkin rasa ganjil dan serba tak kena yang saya alami sebelum ini adalah tanda Allah memberikan ‘signal’ agar saya lebih halus, lebih teliti dan lebih sensitif dengan adab dan akhlak terhadap ibu saya. Tiba-tiba jadi rindu pada ibu..

2 comments:

  1. subahanallah.. sma yg sperti sya rasa...wlupun tdak mngenali arwah.. stlah mndpt tahu tntng kmatian nya sya brsa sngguh sedih.. shingga mngalirkn airmata...

    ReplyDelete
  2. aJ, apakah perasaan itu ya? adakah itu tanda cintaNya yang dikurniakan kepada kita sehingga timbul rasa cinta kepada orang yang dicintaNya? Semoga kita sentiasa mendapat cintaNya. amin..

    ReplyDelete