Monday, September 5, 2011

BLANK TAHAP SILING


Kadang-kala manusia mengambil jalan mudah untuk melupakan segala masalahnya. 'LARI'! Ya, dengan lari dari masalah. Lari sejauh-jauhnya sehingga akhirnya ia tak sedar yang sebenarnya ia masih berlari dalam dunianya sendiri. Cuma yang bezanya, ia sudah jauh meninggalkan dunia sekelilingnya. Sudah jauh. Minda dan jiwanya sudah menolak 'dunia luar' sepenuhnya. Kerana ingin lari dari masalah, ia terperangkap dalam dunia ilusi ciptaannya sehingga melihat dunia ini ibarat logamaya yang tidak bererti. Ya, dunia ibarat fatamorgana. Tapi kita tidak dapat menolak yang dunia ini juga ladang untuk kita menuai bekal ke akhirat. 


Manusia itu hilang pedoman, hilang arah dan tujuan. Ia masih mahu lari dari dunia nyata. Jauh. Sehingga akhirnya dunia ilusinya menyelubungi hidupnya. Tiada lagi cahaya dari luar. Ia dalam kegelapan, kekeliruan...teraba-raba mencari jalan keluar. 


Jiwanya kosong. Mindanya kabur. Blurr... Blank. Matanya tidak nampak dunia luar. Sudah terlalu blank. Blank tahap siling. Itu mungkin sesuai untuk menggambarkan kebuntuannya.


Bagaimana? Bagaimana mahu kita bantu manusia seperti ini? Apabila diri dalamannya sendiri sudah menolak untuk dibantu. Sudah menepis tangan-tangan yang mahu memimpinnya. Beritahu saya, bagaimana lagi mahu kita bantu manusia seperti itu? 


Mahu saja kubelah dadanya, kusiram dengan suci air zam-zam. Biar bersih dari gelora masalah yang melanda. Mahu saja kuambil otaknya, untuk di'brainscan'. Tolonglah!!!


Aku kebuntuan. Doa..setakat ini hanya itu yang mampu aku usahakan untuk melihat ia terus bertahan.
Semoga ia diberi kekuatan untuk melawan belengu hidupnya. Semoga ia akan menerima cahaya yang ingin masuk ke dalam dunia ilusinya itu..

Cahaya itu sudah datang untuk masuk ke dalam rumahnya...semoga ia terbuka hati untuk menerima cahaya itu.



No comments:

Post a Comment