Wednesday, September 21, 2011

JALAN

Dua bulan telah berlalu. Dan selama dua bulan juga aku rasa jauh dari wasilah-Nya. Sedangkan Allah telah berfirman dalam Surah al-Maidah:35;

"Wahai orang-orang yang beriman! Bertakwalah kepada Allah dan carilah wasilah(jalan) untuk mendekatkan diri kepada-Nya dan berjihadlah di jalan-Nya, agar kamu beruntung."

Aku sedar, semuanya datang dari dalam diri aku sendiri. Bagaimana aku bertindak dan membuat pilihan. Dan aku telah memilih untuk tidak bersusah payah berjiddiyyah untuk mencari wasilah Allah itu. Aku tidak menuding jari pada sesiapa. Kesemuanya terletak di atas pundakku. 

Tak payahlah aku nak merasakan tiada semangat atau tiada ruhi yang mendorong aku untuk menulis sesuatu yang mendatangkan kebaikan. Semuanya hilang kerana aku tidak bersama berada di atas medan. Bagaimana mahu memberi jika kita tiada apa untuk diberi, betul? 

Bagaimana mahu menyentuh hati orang melalui tulisan jika diri sendiri pun tidak merasakan apa-apa. Tiada lagi ghirah untuk mengambil tahu akan dunia sekeliling, tentang akhbar islami, tentang dakwah dan tarbiyah. Jika tiada lagi semua ini, bagaimana nak memberi kepada orang? Adakah ini yang selalu disebut-sebut oleh 'orang dakwah' sebagai futur?

Teringat sebuah nukilan kata-kata yang kena benar dengan situasi aku sekarang ini.


"Mungkin, bukan cuma Ka'ab yang sempat merasakan keanehan itu. Kita pun secara sedar atau tidak, pernah merasa ada sesuatu yang mengganjal. Semangat untuk aktif tiba-tiba mengendur. Dan keasyikan pun muncul saat diri cuma sebagai penonton."
 Ah! Aku butuh semangat saat ini! Dan aku sedar, cukup sedar dan tahu yang kekuatan dan semangat itu hanya akan datang dari iman. Iman itu bertambah dengan ibadah dan berkurang dengan kemaksiatan. Tapi mengapa aku masih tak dapat nak hadapi keadaan ini?


Aku rindu zaman ketika aku memberikan segalanya untuk da'wah ini.  
Aku rindu zaman ketika nasyid ghuroba menjadi lagu kebangsaan.
Aku rindu zaman ketika hadir di liqo adalah kerinduan, dan terlambat adalah kelalaian.
Aku rindu zaman ketika halaqoh adalah kebutuhan, bukan sekedar sambilan apalagi hiburan. 
Aku rindu zaman ketika membina adalah kewajiban, bukan pilihan apalagi beban dan paksaan. 
Aku rindu zaman ketika dauroh menjadi kebiasaan, bukan sekedar pelengkap pengisi program yang dipaksakan. 

Aku rindu semua itu! Tapi..sekarang bukan lagi masa untuk merasa lemah. Siapa yang lemah akan tercicir dari jalan ini. Siapa yang perlahan akan tertinggal dari kapal dakwah yang terus berlayar laju. Aku tidak mahu menjadi salah seorang dari mereka yang berguguran.

Resolusiku. Telah pun dibuat. Tinggal lagi untuk dilaksanakan. Istiqomah. Dalam diam, jauh dalam sudut hati, aku takut untuk hadapi keputusan akhir, melihat bagaimana aku selepas ini. Berjayakah aku dalam menghadapi diri dan berjiddiyyah atau aku akan terus gugur ibarat bunga-bunga kering yang kehabisan madu?

Aku mencari jalan pulang.

malu bertanya, sesat jalan


Doakan diriku ya?


No comments:

Post a Comment