Sunday, June 19, 2011

SUDAH BERSIAP?


"Allahumma bariklana fi Rajab wa Sya'ban, wa balighna Ramadhan"

Bulan Rejab kini tinggal sisa. Sya'ban bakal menjengah sedikit waktu lagi. Kemudian, akan tibalah bulan penuh keberkahan, bulan yang dinanti, Bulan Ramadhan.

Namun, bagaimanakah persiapan kita untuk menempuhi bulan Ramadhan itu? Persiapan ruhi? Persiapan jasadi? Persiapan aqli? Sudahkan kita bersedia untuk masuk ke bulan tarbiyyah ini? Tidak sanggup rasanya untuk masuk ke bulan itu dengan 'tangan kosong'. Paling kurang, adalah sedikit buah tangan untuk kita bawa masuk ke bulan itu ya.

Setiap orang pasti masing-masing dengan persediaan tersendiri. Dari sudut ruhi, kita tingkatkan evaluasi ibadah kita. Bagaimana dengan qiyamullail, puasa, tilawah, hafalan dan solat sunat rawatib? Adakah semakin meningkat atau masih di tahap yang sama?

Dari sudut jasadi, kita perlu melakukan riadah bagi meningkatkan stamina supaya kita tak terkejut dengan perubahan fisiologi dalam badan kita. Stamina untuk bergerak di siang hari, terawikh di malamnya dan untuk bangun qiyamullai di sepanjang Ramadhan nanti. Kesemua ini perlu dipersiapkan dari sekarang, Kita tidak mahu hanya masuk ke bulan Ramadhan dengan sepintas lalu, mengharunginya tanpa spirit dan hambar. Lalu, pejam celik kita sudah keluar dari bulan tersebut.

Kita mahu menikmati seluruh kebaikan dan ganjaran yang Allah telah kurniakan kepada kita di bulan Ramadhan nanti. Bagaimana pula dengan persediaan aqli? Sudahkah kita semak kembali fiqh puasa? Niatnya masih ingat? Apa yang batalkan puasa? Dan yang penting, apa yang batalkan pahala puasa? Kelebihan-kelebihan, sunat-sunat yang kita harus lakukan sepanjang bulan puasa. Iktikaf? Bagaimana nak iktikaf? Apa syarat-syaratnya? Sudahkah kita sediakan ilmu-ilmu ini semua?

Bulan Ramadhan yang datang sekali setahun ini, sayang rasanya kalau kita biarkan ia berlalu seperti bulan-bulan lain. Tulisan kali ini lebih kepada reminder buat diri dan juga para pembaca. Semoga akan mampu mencetus mahu untuk berbuat sekarang. 

Teruskan dengan persiapan anda. Tingkatkan mana yang kurang. Lajukan mana yang perlahan. InsyaAllah, semoga bisa bertemu dengan Ramadhan kali ini. 

~Kumengharapkan Ramadhan kali ini penuh makna...~

No comments:

Post a Comment