Monday, June 6, 2011

DALAM LARIAN IMAN, KADANG KAKI TERSADUNG...

Andai tersadung...bangunlah kembali

Tranformasi diri…

Setelah kita menemukan permata tarbiyyah dalam hidup, pasti akan mengalami suatu proses. Proses di mana transformasi mengambil tempat dalam rutin harian kita. Dari segala aspek. Dari segala sudut pandang. Barangkali pemikiran kita, penampilan kita, sensitiviti kita atau juga dari segi tindakan kita. Kesemuanya dirangkum dalam transformasi proses tarbiyyah. Proses yang kemudiannya menjadikan seorang yang matang, serius dan tenang. Keadaan ini tidak statik. Penerokaan potensi diri membawa kita kepada orbit yang lebih luas. Di mana sumber daya manusia diperluaskan lagi. Semakin banyak peranan dan ‘topi’ harus dikenakan. Setiap ruang dan peluang diberdayagunakan. Menjadikan kita seorang yang ‘fleksibel’, ‘multitasking’ dan ‘efisyen’.

Larian iman…

Padang amal semakin luas. Larian iman juga semakin kencang. Kedua-duanya perlu seiring. Kerana bekalan iman itu diperlukan dalam meniti ruang amal. Kerana dari bekalan itu kita mendapat kekuatan, keyakinan dan semangat yang total yang sumbernya dari Allah SWT. Namun tak dinafikan dalam larian iman ini, kadang mata terlari dari target, fikiran tersimpang dari fokus sehingga mengaburi jejak matlamat. Dalam keadaan inilah, kaki kita boleh tersadung. Kelelahan mendatang, kemalasan membungkam dan kefuturan menikam.

Kita perlu bekal…

Tarbiyah dzatiyah yang jitu perlu kita siap sediakan. Disiplin dalam menerajui mutaba’ah ibadah sangat-sangat membantu. Selain itu tetaplah kebersamaan dengan lingkungan kesolehan. Selagi kita memegang ketiga-tiga elemen ini, InsyaAllah…kaki yang tersadung itu akan mampu berdiri kembali. Langkah pasti akan bertatih kembali dan akhirnya larian iman dapat diteruskan seperti sediakala. Rahsianya adalah jangan berlama. Jangan melayani. Jangan menjauhi. Rahsianya lagi adalah paksa hati, ikat jiwa dan tanamkan tekad untuk terus berjuang dalam larian iman. Ujian dan mehnah itu dianggap sebagai sunnatullah. Menikmati ujian sambil bermujahadah, sangat manis.

Tatapilah ini…

"Dijadikan terasa indah dalam pandangan manusia cinta terhadap apa yang diinginkan, berupa perempuan-perempuan, anak-anak, harta benda yang bertumpuk dalam bentuk emas dan perak, kuda pilihan, hewan ternak dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia, dan di sisi Allah-lah tempat kembali yang baik" (Ali Imran:14)

No comments:

Post a Comment