Sunday, June 19, 2011

KASIH AYAH

Kasih ayah...


Di bawah ini, tulisan lama. Kisah lama. Namun kisahnya masih lagi berkesinambungan. Hati ini begitu pedih. Pilu mengenangkan seorang ayah. Walau di mana dia berada. Semoga Allah beri petunjuk dan memeliharanya. Sungguh, tipulah andai diri ini mengatakan tidak pernah memikirnya..bahkan setiap hari. Dia pernah membesarkanku. Pernah menyayangiku. Selamat Hari Bapa buat ayahku. 

********************
Afwan terlebih dahulu...

Dia baru lepas menangis semahunya. Matanya merah menyala. Keluar saja dari bilik interview tadi, terus lagi air mata menghujan..Tadi, di depan tiga orang ustaz, dia telah menangis. Dia geram! Kerana dia terlalu lemah untuk menjadi keras. Lemah untuk menyembunyikan perasaannya. Malu sungguh!

Interview tentang apa?

Interview zakat. Ustaz itu sangat pandai menggunakan kata-katanya. Pandai sungguh psik pemikirannya. Biar apa pun masalah yang terpaksa diceritakan kepada tiga orang ustaz tadi, namun hanya satu perkara yang buat dia tak dapat menahan perasaan lalu 'burst' terus di situ.

Satu ayat dari seorang ustaz yang duduk paling kiri sekali...

"Walau apa pun yang ayah awak dah lakukan...ingatlah waktu awak kecil dulu, dia pernah mendukung awak, menimang awak...dia pernah sayang awak...Ingat yang itu saja..."

Air matanya terus berderai di situ. Semua ustaz menenangkannya dan memberinya masa untuk bertenang.. Mungkin dialah calon yang paling lama dalam bilik itu...

Dan lagi ustaz itu menyambung...

"Kesian...tua nanti dia hidup sunyi..seorang diri..ada penyakit...tak siapa tahu..."

Memang ada kebenarannya..Memang...Tapi, bila terkenangkan apa yang telah berlaku ke atas dirinya dan keluarganya, hati bagaikan membara semula..

Istighfar...

Dalam sudut hatinya....

"Dia tetap seorang ayah. Harus dihormati. Hanya doa agar ayahnya berubah dan kembali ke pangkal jalan. Menyesali segala kesalahan. Dan dirinya...inilah tugasnya sebagai seorang da'i untuk menegur, memperbaiki dan menyambung silaturrahim..."

Ayah dan ibu...
Itulah..permulaan kami...
Dapat melihat bulan dan matahari...

********************



2 comments:

  1. Duhai sahabatku yang dicintai..
    Sesungguhnya Allah akan menguji seseorang mengikut kemampuannya..
    Teruskan perjuangan sahabat..
    Semoga terus tabah menghadapi ranjau dan duri..
    Ku doakan agar Allah kurniakan ketabahan hati, ketenangan dan limpah kasih buat dirimu dan keluarga..amin...

    ReplyDelete
  2. Amin ya Robbal 'alamin.. Jzkk sahabatku..=)

    ReplyDelete