Monday, April 12, 2010

PERINGATAN DARI-NYA, SUKSES! (3)


Nikmat Waktu

Masih lagi berputar pada topik yang sama. Semoga jejak-jejak sukses takkan bosan diburu! Kali ini saya ingin berbicara tentang waktu Subuh. Ukhti yang sama (rujuk entry sebelumnya) berkata, "Jelek tidur selepas Subuh! Aku nggak pernah tidur lepas Subuh. Aku akan mencari apa-apa sahaja yang boleh dibuat seperti basuh kain, berjalan satu blok, mandi dan apa-apa saja. Pokoknya jangan tidur selepas Subuh. Kerana...masa depanmu itu terlihat di waktu Subuhmu. Jiddiyyah!"

Aduh! Sesekali batang hidung saya terkena dengan kata-katanya. Ya! Tak nafikan kadang-kadang ter'syahid' juga. Mungkin kerana lemahnya dalam jiddiyyah melawan nafsu. Kata kunci yang pertama, JIDDIYYAH.

Seorang lagi kawan saya bertanya pada ukhti tersebut "Mbak Y, ada tak apa-apa tips untuk tetap cergas macam akak?" Ukhti itu menggelengkan kepalanya..

"Nggak ada apa-apa tips. Semuanya tergantung atas niatmu! Ya, bagaimana seperti bangun qiam, juga sebenarnya kita nggak perlu guna jam loceng. Cukup atas niat. Kerana, jika kita bergantung atau menggunakan jam loceng untuk bangun qiam, kita akan tend to menyepelekan(meringan-ringankan) sehingga kita bisa dengan senang menangguh-nangguh waktu untuk bangun lalu akhirnya qiam kita di hujung-hujung, hampir Subuh gitu. Sebaliknya, jika kita berniat dengan bergantung sepenuhny pada Allah, insyaAllah...kita akan merasakan betapa pentingnya panggilan/kejutan dari Allah sehingga kita akan terus saja bangun. Aku nggak pernah guna jam loceng untuk bangun." Kata kunci kedua, NIAT.

JIDDIYYAH dan NIAT

Betul, dalam setiap yang kita lakukan perlu ada kesungguhan, jiddiyyah. Kadangkala kita hanya merancang tanpa disertai dengan jiddiyyah sehingga akhirnya perancangan kita tergendala umpama bangunan yang tak siap. Sangat jelek dan menyakitkan mata memandang.

Dan, tanpa disertai niat pada awal-awal perbuatan akan membuatkan kita memandang enteng sesuatu pekerjaan itu. Kesian pada pekerjaan itu, tak mendapat hak yang sepatutnya.

Nikmat Berbagi Energi

Ya Allah, bergenang airmata saya mendengar kata-kata energi dari ukhti ini. Saya tidak pernah menyangka pertemuan pertama saja telah memberikan saya sebegitu banyak pesan-pesan energi yang begitu tertancap ke dalam hati dan menggugah jiwa saya. Alhamdulillah atas nikmat pertemuan serta ukhuwwah yang dikurniakan Allah ini.

Nikmat berbagi energi yang akhirnya saya sedar bahawa Allah telah menegur saya banyak hal melalui perkongsian energi bersama ukhti tersebut. Boleh kata 96% daripada apa yang berlaku dalam hidup saya atau apa yang saya lakukan telah ditegur melalui pertemuan ini. Peringatan dari-Nya, sukses! Sukses dirinya, diriku, dan dirimu jua. Mari berbagi energi!

No comments:

Post a Comment