Tuesday, April 19, 2011

AKU MAHU SEPERTI HUDHUD


Membaca artikel baru dari Saifulislam.com mengingatkan aku kembali kepada period awal dalam dunia pentarbiyahan. Waktu itu penuh dengan spirit untuk memberi segala-galanya. Di mana saja ada peluang dakwah, di situlah aku berada. Di mana ada 'unta merah', di situlah aku memasang jerat. Siapa taknak pahala seluruh isi dunia kan?

Kami saling berlumba-lumba mengajak orang kepada kebaikan. Apa saja peluang, direbut. Saat itu sangat indah. Pergantungan kepada Allah sangat tinggi. Pengorbanan yang dibuat ringan terasa. Infak bukan lagi sesuatu yang berat.

Alangkah indahnya andai kondisi itu stagnant hingga kini. Memang benarlah, iman ini yazid wa yankuz, naik dan turun. Mengapa, diriku yang dahulu makin pudar. Aku mahu menjadi seperti hudhud, yang inisiatif dan responsif. Peka terhadap keadaan sekeliling. Yang penting, ghirah. Ghirah kepada apa yang melanggar batas agama.

Semoga, aku bisa mencari identiti yang hilang seketika dek kelelahan dunia yang menipu ini.

p/s: tanya sama itu hud-hud, Lang mensilang, kui mengsikui. Kerana dia yang menerbangkan aku ke mari..


No comments:

Post a Comment