Wednesday, March 16, 2011

PEMANDANGAN YANG 'INDAH'

Hari ini signal hatiku berbunyi-bunyi tak berhenti dari petang. Tanda tak selesa pada sesuatu..macam..maksiat kot. Argh! Tension lagi. Dan lagi. Mana taknya...Mata aku asyik dihidangkan dengan macam-macam pemandangan UIA yang 'indah' lagi 'menenangkan'.

yelah tu....

Jam 6.15pm:

Depan postguard Mahallah Ameenah, masa nak melintas jalan, aku terlihat pemandangan ni...
sister tu pakai tudung la tapinya...

Tak tahu ke benda ni haram?! Haram membonceng dengan berlainan jantina. Tak faham ke atau buat-buat tak faham? Menyampah betul! Kalau dah kahwin, lain ceritalah. Tapi, aku rasa orang dah kahwin pun malu nak buat macam ni kat dalam UIA ni, kan? Yang sister kat belakang tu 'malu-malu' konon. Sopan je duduk jauh-jauh sikit. Macam ada 'gap' la konon. Jauh la sangat...

Aku dan beberapa orang sisters yang sedang jalan kaki jugak ni memang la pandang 'slack' habis kat mamat ngan minah tu. Geram! Nak tegur, laju bebenor. Tapi kalau depan mata aku pun, adakah aku akan tegur? Aduh! Persoalan yang bermain dalam fikiran aku. Sebab...ada satu malam tu aku teman seorang sahabat pergi 'cucuk' duit, ada satu couple ni naik moto sama. Sahabat aku tanya, "Berani tak nak tegur?" Aku jawab, "Diorang dah kahwin kot." Begitulah pada pandangan aku sebab macam biasa je. Tapi sahabat aku kata dia nampak sister tu macam malu-malu je nak naik. Aku tak terperasan pun.

Betul lah...hanya iman yang mendalam akan bisa melonjakkan segala aksi nahi munkar ini. Aku rasa macam iman aku ni..selemah-lemah iman...Huh~

Jadi, sunnah this week, aku nak praktikkan hadith ni "Ad-deenun Nashihah". Aku akan cuba jugak untuk sampaikan nasihat, apa-apa saja...walaupun satu ayat. InsyaAllah. Semoga Allah permudahkan.

KPI: Nak sampaikan pada 10 orang.

Kepada sesiapa yang membaca ni, tolonglah tegur rakan-rakan anda yang didapati membonceng motor dengan berlainan jantina ya...yang jelas-jelas bukan mahramnya. TOLONG SAMPAIKAN!


No comments:

Post a Comment